Vakinhoudelijk en didactisch competent

'
Meer vakkennis voor leraar
 
7 december 2009 - Wat moet een docent kennen en kunnen? De Pabo’s en 2e graads lerarenopleidingen leggen dit voor de toekomst vast.
Pabo minimaal 10 uur per week reken- en taalonderwijs

Op de Pabo's zorgt de nieuw vastgelegde Kennisbasis voor een aanzienlijke toename van de studielast voor het reken- en taalonderwijs. Voortaan besteedt de student per week minimaal 5 uur per week aan rekenen en minimaal 5 uur aan taal. Na de propedeuse en aan het einde van de opleiding wordt voortaan getoetst of studenten voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de Kennisbasis.


Zonder het halen van deze in heel Nederland identieke toetsen wordt het onmogelijk de hbo-bachelor aan de Pabo met succes af te ronden. De toetsing van de Kennisbasis is zodoende gericht op het borgen van de kwaliteit van de toekomstige onderwijzers op de basisschool.

De Algemene Vergadering van de HBO-raad besloot intussen dat Pabo-studenten zich tijdens hun studie vergaand gaan specialiseren in het lesgeven aan het jonge, of juist het oudere kind. De hogescholen beraden zich nog op de vraag of het moment van de specialisatie meteen bij aanvang van de studie, of na de propedeuse moet liggen.

Meer aandacht voor vakkennis

De tweedegraads lerarenopleidingen hebben voor vrijwel alle afzonderlijke schoolvakken per lerarenopleiding een eigen Kennisbasis beschreven. De kennisbasis bestaat per schoolvak voor 50% uit vakkennis van bijvoorbeeld Frans, of Wiskunde en voor 50% uit praktijkkennis zoals pedagogiek, didactiek en praktijkstages. In het totaal gaat het om 18 Kennisbases voor de 2e graads lerarenopleidingen in de verschillende middelbare schoolvakken.


Ook deze kennis zal na de propedeuse en aan het einde van de opleiding voortaan getoetst worden. Zonder het halen van deze  landelijk ontwikkelde toetsen wordt afstuderen als 2e graads leraar onmogelijk. De aankomende periode zullen de lerarenopleidingen de overige kennisbases vastleggen en implementeren.[1]
Het is belangrijk dat je opgeleid wordt voor je vak. Maar ik ben van mening dat een goede pedagoische kennis een groot voordeel is in het onderwijs. Als je kijkt naar de zeven competenties, is maar 1 competentie die specifiek gericht is op vakinhoudelijk. Het betekent dus dat er nog veel meer om de hoek komt kijken bij het leraarschap. Dit moet dus in een opleiding zeker niet vergeten worden. Daarnaast is zeker de kennisbasis van een leerkracht van belang, want ook leerlingen denken buiten het vak en halen veel verschillende dingen bij jou vak, waar je op dat moment zo goed mogelijk antwoord moet kunnen geven.


Mijn visie
Het is belangrijk dat ik als docent boven de lesstof sta, de les stof goed uit kan leggen, een les goed voor kan bereiden en de les kan geven. Daarnaast het stukje evalueren van de les / stof. De leerlingen moeten van mij de dingen leren.
Hoe leerlingen leren is voor veel leerlingen verschillend. Aan het begin van het jaar heb ik met mijn eigen klas de Meervoudige intelligentie test (Gardner)[2] afgenomen. Zo had ik een beetje zicht op de intelligentie van de leerlingen. Ik was namelijk van mening dat dit veelal zou liggen op visueel. Maar dat blijkt toch anders te zijn.
Ik heb mijn lessen proberen aan te passen om zoveel mogelijk intelligenties te pakken.
Namelijk:
Het mondeling uitleggen van de tekst, met geschreven tekst (PowerPoint) en plaatjes. Het zelf lezen in het boek, samenvatten en nog een keer in eigen woorden uitleggen. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag. Op deze manier hoop ik dat de stof beklijft.
Bewijs
  • Aan het einde van de les met de leerlingen bespreken wat ze geleerd hebben. (reflectie)
  • Het blijkt dat veel kinderen de begrippen leren erg moeilijk vinden. Voor elke toets heb ik een puzzel gemaakt (woordzoeker / kruiswoordpuzzel) zodat de leerlingen bezig zijn met de begrippen op een speelse manier. En hopen dat de stof / begrippen beter blijft hangen. (Puzzels bijlage)
  • Arrangementen vakdidactiek, bij vakdidactiek hebben we lessen moeten ontwikkelen. Deze lessen heb ik toegepast op mijn doelgroep. (arangement 6, 10)
  • Toetsen (arrangement 9)

 

 

 

Hier heb ik tijdens deze periode actief aan gewerkt

  • Op welke manier kan ik het beste een handel en verkoop les voorbereiden

Daar ben ik zelf achter gekomen, wat het beste bij mij past. En dat is een heel thema vooraf helemaal voorbereiden. Een powerpoint presentatie maken. Eventueel leuke opdrachten erbij bedenken, soms kleine korte vragen of een uitgebreide opdracht zoals in arrangement 6 of 10 te zien is. Daarnaast is dit ook fijn, omdat ik de ene les heel hard met de leerlingen door kan werken en de ander les gaat het iets langzamer. Als ik alles voorbereid heb, heb ik ook veel meer rust!

  • Op welke manier kan ik het beste een les ontwerpen, welke activiteiten moeten in deze les zitten?

Vooral bij vakdidactiek heb ik hier meer inzichten in gekregen, dat is te zien aan de verschillende arrangenmenten. Ook ben ik   zelf veel aan het uitproberen in de lessen. Ik probeer een begin, kern en een einde in de les aan te brengen. Ook probeer ik vooraf aan te geven wat we deze les gaan doen. De ene les is dit makkelijker dan de andere. Mijn lessen bestaan voornamelijk uit eerst herhalen van de vorige les. Nieuwe stof en uiteindelijk het verweren van de stof. Dit kan zijn op de manier van opdrachten maken uit het werk boek, maar kan ook door een spel of een opdracht, zoals in arrangement 6 of 10 beschreven. Zo maak ik ook wel eens een puzzel, of laat de leerlingen zelf iets bedenken, want ook zij zijn zeer creatief!

  

 



[1] http://www.scienceguide.nl/200912/meer-vakkennis-voor-leraar.aspx

[2] http://www.migent.be/node/30

'