Reflectie december 2
Weten leerlingen nu eigenlijk wel wat ze geleerd hebben in de lessen? Om de leerlingen bewust te laten worden van de lessen en de inhoud van de les, wilde ik aan het einde van de lessen terug kijken op wat de leerlingen nu geleerd hebben. Dit door klassikaal vragen te stellen.
Wat heb jij geleerd deze les?
Waar hebben we het deze les over gehad?
Zo krijgen de leerlingen een beter beeld en hopelijk beklijft de stof zo beter.
Wat ik wil bereiken, is allemaal erg leuk, maar in de praktijk werkt het anders. Vaak geef ik twee uren achter elkaar, dus 90 minuten les. Maar in deze 90 minuten moet zoveel gebeuren, dat ik vaak het einde van de les vergeet, ineens gaat de bel…
Daar gaan mijn vragen. Het komt er op neer dat ik niet elke les aan de leerlingen kan vragen wat ze geleerd hebben.
Daar baalde ik van. Maar hoe los ik dit op?
Ik stel de vragen nu vaak tussendoor. De leerlingen zijn zes weken met een thema bezig. Het thema loopt door, meestal vraag ik aan het begin van de les, waar we mee bezig zijn, welke onderwerpen en begrippen de leerlingen geleerd hebben. Zo kan ik een deel herhalen en tussendoor vraag ik aan de leerlingen wat ze zojuist geleerd hebben of waar ze precies mee bezig zijn.
Dit voelt gelijk een stuk beter en is iets wat meer bij mij past. Zo blijf ik continu op de hoogte waar de leerling mee bezig is en hoe de leerling de dingen aanpakt. En aan het einde van de les, willen de leerlingen niet meer en ik vergeet vaak de tijd.