Werkplan

 

 

1.         Interpersoonlijk Competent

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Dat ik leerlingen op een positieve wijze kan corrigeren, zodat zij de les kunnen blijven volgen.

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Op welke wijze kan ik het ongewenste gedrag corrigeren en het gewenste gedrag laten zien, zodat ik rekening houd met de verschillende culturen binnen de groep en de opmerkingen pedagogisch verantwoord blijven.

 

 

 

 

B1.7

 

Uitproberen in de lessen

Nagaan wat het effect van de leerling hier op is.

Literatuur raadplegen

 

Reflectie van de lessen

 

 

Korte samenvatting van de literatuur die ik geraadpleegd heb of aan de stukken waar ik iets aan gehad heb.

2.         Pedagogisch competent

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Het sociale klimaat in mijn mentor groep verbeteren, dit omdat deze groep erg druk is en veel op elkaar reageert

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

Hoe kan ik mijn mentor groep een veiligere sfeer creëren, zodat de leerlingen betere resultaten boeken en de sfeer als veilig en gezellig in de klas bestempeld kan worden.

( niet meer te laat komen, de les niet uitgestuurd worden en hun spullen in orde hebben)

B2.1

B2.4

B2.7

 

 

Veel structuur aanbieden

Persoonlijke gesprekken met de leerlingen

Afspraken met de leerlingen maken, inclusief consequenties.

De hele klas of een aantal leerlingen?

 

Reflectie verslagen

 

3.         Vakinhoudelijk en vakdidactisch competent

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Leerlijn, vaktaal, didactiek

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Op welke manier kan ik het beste een handel-verkoop les voorbereiden

Op welke manier kan ik het beste een les ontwerpen, welke activiteiten moeten in deze les zitten?

Hoe kan ik het beste de les evalueren met de kinderen?

 

B3.1        B3.2

B 3.3       B 3.4

 

 

B 3.6

B 3.16

B3.19

B3.20

 

Moet ik nog over nadenken

 

 

 

4.         Organisatorisch competent

 

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

 

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Heb hier geen leervragen

 

 

 

 

 

 

 

 

5.         Competent in het samenwerken met collega’s

 

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Communiceren over mijn denkproces met betrekking tot samenwerken

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Hoe laat ik mijn opvattingen over samenwerken zien aan mijn collega’s

 

 

B5.7

 

Praten met collega’s

Discussiëren in vergaderingen

 

Verslagen

reflecteren

 

 

 

 

 

6.         Competent in het samenwerken met de omgeving

 

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Een goed contact met de ouders van mijn mentor klas.

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Op welke manier kan ik niet betrokken ouders toch betrokken laten zijn met school en met hun kind

 

 

B6.1

 

Ouders die niet op de informatie avond geweest zijn bellen.

Ouders bellen als er problemen zijn met de hun zoon / dochter

 

reflectie

7.         Competent in reflectie en ontwikkeling

 

Omschrijf in eigen woorden wat voor jou in deze competentie belangrijk is:

Verwoorden wat ik belangrijk vind aan het docentschap

Leervragen

Gedragsindicatoren/

Bekwaamheidseisen

(aanduidingen: zie relevante competentieprofiel)

Activiteiten

(Hoe ga ik daar aan werken?)

Resultaat

(concrete producten voor portfolio?)

 

Hoe kan ik op de beste manier mijn mening geven over het docentschap?

Welke waarde en normen hecht ik aan docentschap?

Wat zijn mijn onderwijskundige opvattingen?

 

B7.9

 

Theorie opzoeken

Waar sluit ik me bij aan

 

Beschrijven hoe dit voor mij is