Reflectie 1

 

 

Ik wilde graag bereiken dat de leerlingen hun huiswerk maken, leren en uiteindelijk goede punten halen voor de toetsen. Ik wilde daarbij op letten dat er elke les actief gewerkt wordt en dat iedereen zijn huiswerkgemaakt heeft. Dit wordt ook bijgehouden, er zijn geen consequenties aan verbonden, maar zo kan ik wel zien wie zich volledig ingezet heeft voor dat hoofdstuk.

 

Ik ben een planning gaan maken voor de leerlingen, maar ook voor mijzelf. Hierin heb ik het huiswerk opgeschreven, maar ook wat ze in de les kunnen verwachten. Ik heb de leerlingen allemaal een geprinte versie gegeven, daarnaast heb ik de online versie geplaatst op its’learning, alle leerlingen hebben een mail ontvangen met als bijlage de planning en alles staat nog eens in het klassenboek. De leerling kan nu niet meer zeggen dat er niets bekend was, want alles was voor aanvang van het hoofdstuk ingevuld. Waar ik op gelet heb is dat de leerlingen allemaal de papieren versie ontvangen hadden. En bij geluk was iedereen aanwezig in de eerste les van het hoofdstuk.

Dat gaf mij een goed gevoel, want ik weet zeker dat ik nu op alle manieren eraan gedaan heb om de leerlingen te informeren over het huiswerk.

 

Toch verbaasd het me, dat de leerlingen dan toch structureel het huiswerk niet gemaakt hebben, niet leren voor de toets en daardoor ook onvoldoendes halen. De cijfers zijn duidelijk af te leiden uit de werkhouding van de leerling.

Dat houdt in dat ik deze groep leerlingen op een of andere manier enthousiast moet maken voor mijn vak. Het jammere is dat de druk erg hoog ligt, waardoor er weinig tijd is voor leuke werkvormen. Toch ga ik dat bij het volgende hoofdstuk proberen, om niet alleen sec de theorie uit te leggen en bezig zijn met de verhaaltjes en bronnen uit het boek.

 

Voor volgende keer wil ik bereiken dat alle leerlingen enthousiast zijn voor het vak economie, daardoor hun huiswerk maken, weten waar ze het kunnen vinden en daardoor ook betere cijfers halen voor economie!