Organisatorisch competent

'

 

 

 

Organisatorisch moet voor mij alles in orde zijn en eigenlijk is dat het ook altijd. Niet voor niets deze grote agenda. Alles bij elkaar in één overzicht. In het begin van het jaar werd er om mijn grote agenda gelachen, maar er is niets zo fijn als alles in een overzichtelijke agenda!

 

 

 

 

 

 


Mijn visie

Een leraar die organisatorisch competent is, zorgt voor een overzichtelijke, ordelijke, taakgerichte sfeer in zijn klas en zijn lessen. De leraar zorgt er dus voor dat de leerlingen:

  • weten waar ze aan toe zijn en welke ruimte ze hebben voor eigen initiatief;
  • weten wat ze moeten doen, hoe en met welk doel ze dat moeten doen.

De leerlingen weten goed in mijn lessen wat ze wel en niet kunnen doen. Mijn lessen zijn vrijwel hetzelfde; we beginnen met een stuk theorie, deze bespreken we, daarna kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag.  Als er iets anders is, bespreek ik dit met de leerlingen.

Ik bereid altijd een heel thema voor, waardoor ik niet elke keer alles moet voorbereiden. Doordat ik een heel thema voorbereid is het ook makkelijker om samen met mijn collega aan dezelfde klas les te geven. We hebben een globale planning, maar met 9 uur les in de week is het moeilijk om deze planning per les vast te leggen. In het begin moest ik hier aan wennen, maar ik heb hier mijn draai in gevonden. Van te voren alles voorbereiden, zo weet ik precies wat er in het thema komt en als leerlingen vragen hebben kan ik daar op in spelen. 
Als we sec naar het organisatorische deel gaan kijken...
Het begint met een agenda op A4 formaat, want ik moet wel het overzicht van twee weken kunnen hebben en genoeg ruimte om alles op te schrijven. Ik ben van alles op de hoogte wat er op de portaal staat, eigenlijk heb ik geen agenda nodig, want als ik iets afspreek op opschrijf zit dit in mijn hoofd.
Als mentor heb ik een map, waar ik alles bewaar en noteer van mijn leerlingen, per leerling alles bij elkaar, bij elke leerling alles in de juiste volgorde.
Als ik het druk heb, zie ik dat aan mijn agenda of mappen...dan is dat een rommeltje... Om de rust te krijgen, eerst gaan zitten en mijn agenda en map ordenen en dan kan ik weer met frisse moed verder!
Ik merk dat het belangrijk is voor mijn leerlingen, want als ik weet wat we gaan doen, dit vertel aan de leerlingen is er bij de leerlingen ook geen onrust.

Bewijs
Voorbereiding op het jaar
Omdat ik mentor ben van een derde klas moest ik veel voorbereiden. Dus ook wat betreft de schoolregels, roosters en eigenlijk alles wat er bij het derde jaar komt kijken. Voor de leerlingen heb ik een PowerPoint gemaakt (zie bijlage) en de regels en dergelijke uitgebreid besproken in de klas.
Regels aanscherpen
In mijn mentor klas was het erg druk (reflectie 1), daarom heb ik de klassenregels van deze klas aangescherpt.
Regels in de klas 3BA

Als je binnenkomt kauwgom uit je mond

Zet je tas op de grond

Ga zitten op je kont

Houd je mond

En maak het in de les niet te bond

 

 

Wat te doen als je je niet aan deze regels houdt?

1.  De eerste keer ga je nadenken over wat je gedaan hebt, na 5 min kom je terug. Je gaat opschrijven wat je verkeerd hebt  gedaan.

2.  Tussenruimte werken, de rest van de les

3.  Melden (als er al iemand in de tussenruimte zit of bij de 3e keer)

Feedback collega’s

 Feedback Mascha (collega docent)

"Ik vind jou in je manier van werken erg gestructureerd. Je hebt goed voor ogen hoe je je eigen lessen georganiseerd wilt hebben voor je eigen vak(ken). Dat geldt volgens mij ook voor je mentorlessen en activiteiten. Je komt gedisciplineerd over; eerst de zaken, dan .. de rest. Je ziet de grote lijnen, maar hebt ook oog voor detail.  Daarnaast neem je ook zelf initiatief en ben je niet altijd afwachtend. Dat vond ik al,  maar merk dat ook  nu we samen met Mireille werken aan onze kerstactiviteit. Dat organisatorisch competent zijn zit volgens mij wel goed bij jou."

 

 

 

'