Reflectie november 2
Samenwerken met collega’s
Samenwerken met collega’s moet groeien. Eerst is het aftasten wie wie is en wat je aan elkaar hebt.
Handel en verkoop geven we met drie docenten aan de derde klas. Twee docenten geven les aan één klas. Dat vergt een goede samenwerking. In het begin stuurde ik de collega’s een mailtje waar ik gebleven was met de klas. Al snel merkte ik dat dit niet werkte, want de mail werd in de korte tijd niet bekeken.
Wat nu? Elkaar persoonlijk aanspreken, maar soms zie je elkaar in de drukke tijden niet. Maar ik wist ook niet waar zij gebleven waren. Met een collega ging het altijd wel even snel in de pauze, dit heb ik gedaan en daar ben ik gebleven. Op vrijdagmiddag stuur ik toch nog even een mail. Met de andere collega heb ik mijn eigen organisatorische behoefte aan de kant gelegd.
In het begin moest ik erg wennen aan het samenwerken op deze manier. Je geeft met zijn tweeën 1 vak. Maar als het loopt, dan komt het allemaal goed. In het begin had ik een beetje onmachtig gevoel. Maar dat was al snel voorbij. Want uiteindelijk gaat het erom dat ik weet wat er precies in het hoofdstuk staat, dus een goede voorbereiding en moet ik niet alleen voorbereid zijn op 1 deel van de les.
En uiteindelijk hebben we wekelijks overleg over de lessen, de prestaties van de leerlingen en wat we kunnen veranderen in de lessen.